Rasterizácia

Podľa typu zobrazovacieho zariadenia sú výsledkami algoritmov buď postupnosti bodov - pixely alebo postupnosti úsečiek. V prvom prípade dostaneme rastrový obraz - raster a v tom druhom obraz vektorový [2].

Rastrový obraz alebo raster si môžeme predstaviť ako celočíselnú sieť, ktorej každý uzol je stred kruhu o polomere $\frac{1}{2}$, predstavujúceho pixel. Cieľom je zobraziť (vysvietiť na obrazovke) množinu pixlov, ktorých geometrické stredy ležia na úsečke alebo blízko nej (pozdĺž danej úsečky). Tento proces sa nazýva rasterizácia a môžeme si ho predstaviť ako rozsvecovanie jednotlivých bodov rastra. Pod rasterizáciou vektora budeme rozumieť rasterizáciu orientovanej úsečky.

Za základné dvojrozmerné objekty považujeme úsečky, lomené čiary, kružnice, elipsy, mnohouholníky, krivky a textové reťazce [1]. Tieto objekty nazývame základné grafické výstupné prvky (output primitives) [2]. Počítačová grafika je orientovaná hlavne na tvorbu rastrového obrazu, a teda pri tvorbe rastrového obrazu je potrebné nájsť všetky pixely, ktoré reprezentujú daný grafický prvok [2].

V nasledujúcej kapitole ukážeme, ako je možné zobraziť pomocou rasterizácie úsečku, kružnicu a elipsu využitím troch základných algoritmov.