Bohdal
Profesionálny grafický softvér (2)
Kód: 1-MAT-830/15
Priebežné hodnotenie: samostatná práca
Cieľ: Naučiť študentov pokročilejšej práci v grafických programoch Gimp, Inkscape a Blender.
Osnova predmetu:
- Využitie "vektorových" prvkov (cesty, výbery, plugin gfig) pri kreslení obrázkov v Gimpe.
- Tvorba jednoduchej animácie v programe Gimp.
- Prehľad najzaujímavejších rozšírení (pluginov) Gimpu. Príklad inštalácie nového rozšírenia.
- Použitie efektov ciest v programe Inkscape.
- Využitie editoru filtrov a prehľad najzaujímavejších filtrov a rozšírení v Inkscape.
- Pokročilá práca s dlaždicovými klonmi Inkscapu.
- Pokročilejšia práca pri editovaní sietí objektov v programe Blender.
- Význam osvetlenia a práca so svetlami v programe Blender.
- Materiály a textúry v Blenderi - pokročilejšie nastavenia.
- Animácia pomocou kostí, inverznej kinematiky a využitie kriviek pri animáciach v Blenderi.
- Úvod do fyziky a časticových systémov v Blenderi, príklad jednoduchého použitia.
- Tvorba hier v Blenderi.
Spôsob hodnotenia:
Literatúra:
Inkscape:
Blender:
Užitočné odkazy:
- GIMP - odkazy na stiahnutie, dokumentáciu a tutoriály k bitmapovému kresliacemu nástroju GIMP
- Inkscape - stránky na stiahnutie, dokumentáciu a návody pre program na tvorbu vektorovej grafiky
- Blender - modelovanie 3d objektov, odkazy na dokumentáciu, (video)tutoriály, galériu a filmy vytvorené v programe Blender
Profesionálny grafický softvér (1)
Kód: 1-MAT-760/15
Priebežné hodnotenie: samostatná práca
Cieľ: Naučiť študentov základom práce v grafických programoch Gimp, Inkscape a Blender.
Osnova predmetu:
- Zoznámenie sa s pracovným prostredím programu GIMP.
- Tvorba jednoduchej grafiky s použitím základných nástrojov.
- Úpravy fotografií v programe Gimp.
- Zoznámenie sa s pracovným prostredím Inkscape - programu pre tvorbu vektorovej grafiky.
- Použitie základných nástrojov pre vytvorenie jednoduchého vektorového obrázku.
- Blender - program pre modelovanie 3d objektov. Zoznámenie sa s jeho prostredím.
- Vytvorenie jednoduchých objektov a ich editácia v programe Blender.
- Aplikovanie materiálov a textúr na objekty, renderovanie (vykreslenie) scény.
- Jednoduchá animácia v Blenderi.
Spôsob hodnotenia:
Literatúra:
Inkscape:
Blender:
Užitočné odkazy:
- GIMP - odkazy na stiahnutie, dokumentáciu a tutoriály k bitmapovému kresliacemu nástroju GIMP
- Inkscape - stránky na stiahnutie, dokumentáciu a návody pre program na tvorbu vektorovej grafiky
- Blender - modelovanie 3d objektov, odkazy na dokumentáciu, (video)tutoriály, galériu a filmy vytvorené v programe Blender
Počítačová grafika (1)
Kód: 2-MPG-101/00
Priebežné hodnotenie: Práca na projektoch cvičenia
Záverečné hodnotenie: Písomná a ústna skúška
Výsledky vzdelávania: Študenti nadobudnú poznatky o algoritmických riešeniach základných problémov počítačovej grafiky.
Osnova predmetu:
- Úvodné informácie
- Transformácie v 2D a 3D
- Otáčanie v 3D a kvaternióny
- Reprezentácie 3D objektov
- Určovanie viditeľného povrchu
- Projekcie (stredové a rovnobežné premietanie)
- Výpočet prienikov
- Orezávanie
- Rasterizácia a vypĺňanie oblastí
- Antialiasing
- Zobrazovací kanál
Cvičenie zabezpečuje Mgr. Marcel Makovník. Ďalšie informácie nájdete na webstránke cvičenia.
Literatúra:
Doplňujúce materiály k prednáškam:
- Príklad na otáčanie pomocou kvaterniónov, Notes on Quaternions, Quaternions and Rotations, Gimbal lock
- Function-based shape modeling
- Computer Aided Geometric Design - pozri kapitolu 3. Polynomial Evaluation and Basis Conversion (str. 41-44) a 7. Planar Curve Intersection (str. 83-94)
Ďalšia doporučená študijná literatúra:
Študijný materál a poznámky dr. J. Chalmovianskej (pdf + txt):
- Afinné transformácie
- Modelovanie a reprezentácia 3D objektov
- Určovanie viditeľného povrchu
- Projekcie (premietanie) (txt)
- Výpočet prienikov
- Orezávanie
- Rasterizácia (txt)
- Antialiasing (txt), antialiasing (sken)
- Zobrazovací kanál
Poznámky doc. V. Zaťka (pdf):
- Nevyhnutná geometria
- Prehľad reprezentácií geometrických objektov
- Zobrazovací kanál
- Rasterizácia
- Vypĺňanie
- Orezávanie úsečky
- Viditeľnosť
Zaujímavé videá:
- Visualizing quaternions - séria krátkych a pútavých videí, ktoré graficky znázorňujú použitie kvaterniónov pri otáčaní v 3D a stereografickej projekcii
- Gimbal lock - vysvetlenie vzniku javu Gimbal lock (obmedzenie stupňov voľnosti) pri rotácii objektov pomocou Eulerovych uhlov
Užitočné webstránky:
- Počítačová grafika - výučbové webstránky od Mgr. Kristíny Vojtovej
- Introduction to Computing - poznámky ku kurzu o modelovaní objektov splajnami a polygonálymi sieťami
- Hyperfun - webstránky venované modelovaniu objektov pomocou implicitných funkcií - FRep
- Shadertoy - nechajte sa inšpirovať a zostavte si, či zdieľajte svoje najlepšie shadery
- ImplicitCAD, OpenSCAD - vymodelujte si objekt pomocou implicitných funkcií
Zdrojové kódy vybraných algoritmov (.py):
- Určenie viditeľnosti pomocou obálky horizontu
- Výpočet priesečníkov polynomickej krivky s osou x - Bezierovo orezávanie
Procedurálne modelovanie
Kód: 2-MPG-211/15
Priebežné hodnotenie: samostatná práca
Cieľ: Oboznámiť s filozofiou procedurálneho modelovania a predstaviť rôzne grafické metódy z pohľadu procedurálneho modelovania.
Osnova predmetu:
Témy na samostatné projekty:
- Naprogramovať viacero generátorov kvázináhodných čísel (Halton, Van der Corput, Hammersley) a vizuálne ich porovnať (pomocou 2D alebo 3D bodov s náhodnými súradnicami) s interným generátorom a ďalším naprogramovaným LCG.
- Vykresliť 2D textúru vytvorenú pomocou turbulencie a Perlinovho šumu. Použite napr. charakteristickú funkciu pre mramor alebo drevo.
- Vytvoriť obrázok pomocou difúzne ohraničenej agregácie (DLA). Využite fraktálny Brownov pohyb (fBM) vypočítaný pomocou súčtu oktáv šumu.
- Vykresliť vzory pomocou Grayovho-Scottovho modelu reakčnej difúzie v 2D s aspoň dvomi morfogénmi.
- Vykresliť papraď alebo inú rastlinu pomocou stochastického IFS. Použite matice základných transformácií (rotácia, posunutie, škálovanie, skosenie) a pridajte do niektorej z nich náhodnú zmenu (číslo). Vynásobte ich a použite ich ako affinnú transformáciu pre generovanie IFS.
- Vytvoriť terén v 3D pomocou metódy diamant-štvorec (midpoint displacement) a dopredu určenej funkcie či výškovej mapy. Použite aj modulačnú funkciu pre ovplyvnenie výšky generovanej náhodne.
- Naprogramovať 1D celulárny k-stavový automat alebo dvojstavový 2D automat. Jednoduchší 1D dvojstavový (Wolframov) automat je za polovicu bodov.
Literatúra:
Užitočné odkazy:
Testing Random Numbers Generators (pdf) - krátky článok o pár generátoroch náhodných čísel a ich testovaní
Generating Perlin Noise - stránka softvérového vývojára Andreasa Jönssona
Understanding Perlin Noise - vysvetlenie myšlienky vytvárania textúr pomocou Perlnového šumu
Computer Graphics for the 'rest of us' - stránky pre všetkých, ktorí chcú spoznať základné techniky programovania počítačovej grafiky
Texture Generation using Random Noise - Lodeho tutoriál počítačovej grafiky
Perlinova šumová funkce a její aplikace - krátky článok o Perlinovom šume zo seriálu o fraktáloch
Reaction-Diffusion Tutorial - návod na vytvorenie simulácie správania sa dvoch morfogénov použitím Gray-Scott modelu
Inigo Quilez: articles - články popularizátora počítačovej grafiky, ktorý rád robí nádherné obrázky a zdieľa ich na internete
Fraktály na root.cz - seriál o fraktáloch z pohľadu bývalého učiteľa počítačovej grafiky
Fraktály - články o fraktáloch s galériou fraktálov od Pavla Tišnovského
Fraktálni geomerie - webstránka zaoberajúca sa zakladmi fraktálnej geometrie
PlaNET Alife - web skupiny Artificial Life, zaoberajucej sa teoretickými otázkami umelého života a možnosťami jeho aplikácií
Elementary Cellular Automaton - základy 1D celulárnych automatov od Wolframu
MCell - objavte svet CA s online apletom od Mireka Wojtowicza
Cellular Automata - Online kniha The Nature of Code od Daniela Shiffmana pre programátorov
Cellular Automata - Ne(filozofické) úvahy o celulárnych automatoch zo Stanfordu
Exploring Emergence - princípy fungovania CA na ilustračných príkladoch
Genetic Algorithms - malý tutoriál o genetických algoritmoch s interaktívnymi Java apletmi
Genetic Algorithms and Evolutionary Computation - online článok Adama Marczyka
Genetic Cars, Genetic walkers - dva zaujímavé HTML5 aplety
Particle Systems - veľmi krátky úvod do časticových systémov od Allena Martina
Build New Games: Particle Systems From the Ground Up - stránka o časticových systémoch určená pre vývojárov hier
Intro to Particle Systems in Computer Graphics - zaujímave video objasňujúce zákl. pojmy časticových systémov
Materiály na stiahnutie su prístupné len po prihlásení! (Prihlasovacie meno je modelovanie, heslo vám oznámim na požiadanie)
Teaching
Teaching in the winter semester
- Architecture of graphics devices for PC - optional subject for students of the 1st year of Master's degree in Computer graphics.
- Úvod do tvorby grafických aplikácií - povinný predmet pre študentov 1. ročníka učiteľského štúdia Deskriptívnej geometrie.
- Profesionálny grafický softvér (1) - výberový predmet pre 2. ročník bakalárskeho štúdia programu Matematika.
- Procedurálne modelovanie - výberová prednáška pre magisterské štúdium programu Počítačová grafika a geometria.
Teaching in the summer semester
- Profesionálny grafický softvér (2) - výberový predmet pre 3. ročník bakalárskeho štúdia programu Matematika.
- CAD systems - optional subject for students of Master's degree in Computer graphics.
- Technické kreslenie s podporou CAD - povinný predmet pre študentov 2. ročníka učiteľského štúdia Deskriptívnej geometrie.
- Computer graphics (2) - compulsory subject for students of the 1st year of Master's degree in Computer graphics.
Pri výučbe týchto „väčšinou praktických” predmetov uprednostňujem používanie bezplatného (freeware) softvéru, alebo ešte lepšie softvéru s otvoreným zdrojovým kódom (open source).
Current timetable:
| Deň | čas | hod. | typ | učebňa | predmet | skupina |
|---|---|---|---|---|---|---|
| :Mar | na | |||||
| Utorok | 14:00 | 2h | c | F1-328 | Doplnkové cvičenia z matematiky (1) | 1k* |
| Doplnkové cvičenia z matematiky (1) | 1pBXk 1pCk | |||||
| Streda | 9:50 | 2h | c | M-VIII | Kombinatorika | 1upMAFY 1upFIMA 1pupM* |
| Streda | 11:30 | 2h | p | F1-328 | Základy matematiky (1) | 1pCk 1pBXk |
| Základy matematiky (1) | 1k* | |||||
| Streda | 14:00 | 2h | c | M-IX | Kombinatorika | 1upMAIN 1upMADG 1upMATV |
| Streda | 14:50 | 2h | k | M-217 | Efektívne písanie odborných prác | 2mMPG 3up** |
| Štvrtok | 8:10 | 2h | c | F1-328 | Základy matematiky (1) | 1pBXk 1pCk |
| Základy matematiky (1) | 1k* |
Rozrh je generovaný automaticky z tejto webstránky