Kód: 2-MPG-101/00
Priebežné hodnotenie: Práca na projektoch cvičenia
Záverečné hodnotenie: Písomná a ústna skúška
Výsledky vzdelávania: Študenti nadobudnú poznatky o algoritmických riešeniach základných problémov počítačovej grafiky.
Osnova predmetu:
- Úvodné informácie
- Transformácie v 2D a 3D
- Otáčanie v 3D a kvaternióny
- Reprezentácie 3D objektov
- Určovanie viditeľného povrchu
- Projekcie (stredové a rovnobežné premietanie)
- Výpočet prienikov
- Orezávanie
- Rasterizácia a vypĺňanie oblastí
- Antialiasing
- Zobrazovací kanál
Cvičenie zabezpečuje Mgr. Marcel Makovník. Ďalšie informácie nájdete na webstránke cvičenia.
Literatúra:
Ružický E., Ferko A.: Počítačová grafika a spracovanie obrazu, Bratislava: Sapientia, 1995
Žára J., Beneš B., Felkel P.: Moderní počítačová grafika, Computer Press, 1998
Watt A.: 3D computer graphics (3rd edition), Addison Wesley, 1999
Schneider P., Eberly D.: Geometric Tools for Computer Graphics, Morgan Kaufmann, 2003
Hearn D., Baker M, Carithers, W.: Computer Graphics with Open GL (4th Edition), Pearson, 2010
Sederberg T.: Computer Aided Geometric Design, Brigham Young University, 2012
Angel E., Shreiner D.: Interactive Computer Graphics: A Top-Down Approach with WebGL (8th Edition), Pearson, 2020
Žára J., Beneš B., Felkel P.: Moderní počítačová grafika, Computer Press, 1998
Watt A.: 3D computer graphics (3rd edition), Addison Wesley, 1999
Schneider P., Eberly D.: Geometric Tools for Computer Graphics, Morgan Kaufmann, 2003
Hearn D., Baker M, Carithers, W.: Computer Graphics with Open GL (4th Edition), Pearson, 2010
Sederberg T.: Computer Aided Geometric Design, Brigham Young University, 2012
Angel E., Shreiner D.: Interactive Computer Graphics: A Top-Down Approach with WebGL (8th Edition), Pearson, 2020
Doplňujúce materiály k prednáškam:
- Príklad na otáčanie pomocou kvaterniónov, Notes on Quaternions, Quaternions and Rotations, Gimbal lock
- Function-based shape modeling
- Computer Aided Geometric Design - pozri kapitolu 3. Polynomial Evaluation and Basis Conversion (str. 41-44) a 7. Planar Curve Intersection (str. 83-94)
Ďalšia doporučená študijná literatúra:
Študijný materál a poznámky dr. J. Chalmovianskej (pdf + txt):
- Afinné transformácie
- Modelovanie a reprezentácia 3D objektov
- Určovanie viditeľného povrchu
- Projekcie (premietanie) (txt)
- Výpočet prienikov
- Orezávanie
- Rasterizácia (txt)
- Antialiasing (txt), antialiasing (sken)
- Zobrazovací kanál
Poznámky doc. V. Zaťka (pdf):
- Nevyhnutná geometria
- Prehľad reprezentácií geometrických objektov
- Zobrazovací kanál
- Rasterizácia
- Vypĺňanie
- Orezávanie úsečky
- Viditeľnosť
Zaujímavé videá:
- Visualizing quaternions - séria krátkych a pútavých videí, ktoré graficky znázorňujú použitie kvaterniónov pri otáčaní v 3D a stereografickej projekcii
- Gimbal lock - vysvetlenie vzniku javu Gimbal lock (obmedzenie stupňov voľnosti) pri rotácii objektov pomocou Eulerovych uhlov
Užitočné webstránky:
- Počítačová grafika - výučbové webstránky od Mgr. Kristíny Vojtovej
- Introduction to Computing - poznámky ku kurzu o modelovaní objektov splajnami a polygonálymi sieťami
- Hyperfun - webstránky venované modelovaniu objektov pomocou implicitných funkcií - FRep
- Shadertoy - nechajte sa inšpirovať a zostavte si, či zdieľajte svoje najlepšie shadery
- ImplicitCAD, OpenSCAD - vymodelujte si objekt pomocou implicitných funkcií
Zdrojové kódy vybraných algoritmov (.py):
- Určenie viditeľnosti pomocou obálky horizontu
- Výpočet priesečníkov polynomickej krivky s osou x - Bezierovo orezávanie