Kód: 1-MAT-830/15

Priebežné hodnotenie: samostatná práca

Cieľ: Naučiť študentov pokročilejšej práci v grafických programoch Gimp, Inkscape a Blender.

Osnova predmetu:

  1. Využitie "vektorových" prvkov (cesty, výbery, plugin gfig) pri kreslení obrázkov v Gimpe.
  2. Tvorba jednoduchej animácie v programe Gimp.
  3. Prehľad najzaujímavejších rozšírení (pluginov) Gimpu. Príklad inštalácie nového rozšírenia.
  4. Použitie efektov ciest v programe Inkscape.
  5. Využitie editoru filtrov a prehľad najzaujímavejších filtrov a rozšírení v Inkscape.
  6. Pokročilá práca s dlaždicovými klonmi Inkscapu.
  7. Pokročilejšia práca pri editovaní sietí objektov v programe Blender.
  8. Význam osvetlenia a práca so svetlami v programe Blender.
  9. Materiály a textúry v Blenderi - pokročilejšie nastavenia.
  10. Animácia pomocou kostí, inverznej kinematiky a využitie kriviek pri animáciach v Blenderi.
  11. Úvod do fyziky a časticových systémov v Blenderi, príklad jednoduchého použitia.
  12. Tvorba hier v Blenderi.

Spôsob hodnotenia:

Podmienkou na udelenie hodnotenia AE je pracovať na projektoch (každý zaberie približne 1/2 až 1 hod. práce) a pravidelne ich (do dvoch týždňov od zadania) odovzdať/prezentovať na cvičení. Jeden krát je povolené úlohu odovzdať emailom, ak vám náhodou choroba alebo iná udalosť znemožní prísť na cvičenie. Ďalšie úlohy odovzdané emailom nebudú akceptované. Pri neodovzdaní niektorej z úloh získate 1 stratový bod, pri oneskoronom odovzdaní (viac ako 2 týždne od zadania), alebo ak odovzdaná úloha nemá dostatočnú úroveň získate 1/2 stratového bodu. Úlohy sa zadávajú po každej prednáške, posledná dva týždne pred koncom semestra. Úlohy odovzdané po konci semestra nebudú brané do úvahy. Výsledna známka sa vypočíta tak, že z hodnotenia A sú odpočítané všetky vaše stratové body. V najhoršom prípade sa ale môže stať, že počet vašich stratových bodov bude viac ako 4, a v tom prípade vaša výsledná známka bude Fx.

Literatúra:

GIMP:
CZ Jakub Steiner: GIMP - ilustrovaný průvodce, Neokortex, 2000
CZ Josef Vybíral: GIMP Uživatelská příručka, Computer Press, 2004
CZ Lubomír Čevela: Digitální fotografie v programu GIMP, Computer Press, 2010
EN Carey Bunks: Grokking the GIMP
EN Tavmjong Bah: Inkscape - Guide to a Vector Drawing Program
Inkscape:
EN Bethany Hiitola: Inkscape Beginner's Guide, Packt Publishing, 2012
EN Bethany Hiitola: Inkscape 0.48 Essentials for Web Designers, Packt Publishing, 2012
EN Mihaela Jurkovic, Rigel Di Scala: Inkscape 0.48 Illustrator's Cookbook, Packt Publishing, 2011
CZ Petr Šimčík: Inkscape – Praktický průvodce tvorbou vektorové grafiky, Computer Press, 2013
Blender:
CZ Pavel Pokorný: Blender - Naučte se 3D grafiku, BEN - technická literatura, 2009
EN Ton Roosendaal: Official Blender 2.3 Guide, No Starch Press, 2004; Online verzia tu
EN Roland Hess: Essential Blender, O'Reilly Media, 2007
EN Carsten Wartmann: Blender Book, No Starch Press, 2nd edition, 2009
EN Tony Mullen: Introducing Character Animation with Blender, Sybex, 2007

Užitočné odkazy:

  • GIMP - odkazy na stiahnutie, dokumentáciu a tutoriály k bitmapovému kresliacemu nástroju GIMP
  • Inkscape - stránky na stiahnutie, dokumentáciu a návody pre program na tvorbu vektorovej grafiky
  • Blender - modelovanie 3d objektov, odkazy na dokumentáciu, (video)tutoriály, galériu a filmy vytvorené v programe Blender