Kód: 2-MPG-150/15

Priebežné hodnotenie: Samostatná práca

Cieľ: Zoznámenie sa s bezplatnými CAD programami: QCAD, SketchUp, Sweet Home 3D a FreeCAD.

Osnova predmetu:

  1. Kreslenie základných útvarov v programe QCAD (úsečky, obdĺžniky, oblúky, polygóny).
  2. Kótovanie, šrafovanie, vytváranie blokov a manipulácia s blokmi, práca s vrstvami.
  3. Pokročilejšie funkcie QCADu - orezávanie, spájanie oblúkmi, práca s textom, úpravy kótovacích značiek, ...
  4. Základy práce v programe SketchUp. Popis pracovnej plochy a nastavenie prostredia (toolbar layout). Využitie nástrojov push a move. Vytváranie jednoduchých základných objektov.
  5. Použitie ďalších nástrojov programu SketchUp.
  6. Prehľad niektorých zaujímavých rozšírení programu SketchUp.
  7. Základy práce v programe Sweet Home 3D (vytváranie stien, izieb, pridávanie a umiestnenie nábytku; úprava farieb a veľkostí).
  8. Rozšírenia programu Sweet Home 3D, úprava textov, vytváranie šikmých stien, práca so svetlami, nastavovanie farieb, import vlastných textúr a nových objektov.
  9. Základy práce v programe FreeCAD. Popis pracovnej plochy, vytvorenie jednoduchých objektov.

Spôsob hodnotenia:

Podmienkou na udelenie hodnotenia AE je pracovať na projektoch (každý zaberie približne 1/2 až 1 hod. práce) a pravidelne ich (do dvoch týždňov od zadania) odovzdať/prezentovať na cvičení. Jeden krát je povolené úlohu odovzdať emailom, ak vám náhodou choroba alebo iná udalosť znemožní prísť na cvičenie. Pri neodovzdaní niektorej z úloh získate 1 stratový bod, pri oneskoronom odovzdaní (viac ako 2 týždne od zadania), alebo ak odovzdaná úloha nemá dostatočnú úroveň získate 1/2 stratového bodu. Úlohy sa zadávajú po každej prednáške, posledná dva týždne pred koncom semestra. Úlohy odovzdané po konci semestra nebudú brané do úvahy. Výsledna známka sa vypočíta tak, že z hodnotenia A sú odpočítané všetky vaše stratové body. V najhoršom prípade sa ale môže stať, že počet vašich stratových bodov bude viac ako 4, a v tom prípade vaša výsledná známka bude Fx.

Literatúra:

SK FreeCAD.sk - prehľad bezplatných CAx systémov a prehliadačov

Zadania domácich úloh:

  1. V programe QCAD nakreslite jednoduchú kresbu domčeka s komínom, ďalej nakreslite plot, strom, slniečko a dážď. Ku komínu dokreslite dym alebo k dažďu oblaky (použite farby, rôzne hrúbky a typy čiar). Príklad výsledku je tu.
  2. V programe QCAD nakreslite "tučné" písmená svojho mena a priezviska (použite farby, šráfovanie, bloky a vrstvy; prvé písmena okótujte). Príklad výsledku je tu.
  3. Pomocou QCAD nakreslite nárys, pôdorys a bokorys kuchynského sporáku (použite farby, šráfovanie a bloky; dôležité rozmery okótujte). Príklad výsledku je tu.
  4. V programe QCAD nakreslite nárys, pôdorys, bokorys a izometrický pohľad súčiastky (ak je pre Vás výhodné, použite izometrickú sieť a šablónu výkresu).
  5. Pomocou programu SketchUp vymodelujte maketu jednoduchého domu so šikmou strechou, komínom a plotom. Všetky prvky musia mať aj hrúbku, včítane stien a plotu. Príklad na inšpiráciu je tu (pohľad zo SV) a tu (pohľad z JV).
  6. Vymodelujte "peknú" stoličku a stolík v programe SketchUp, pomocou týchto objektov potom zariaďte kuchynský kút v makete domu z predošlej úlohy. Rozmery stolíka dajte podľa tohto obrázku a stoličky podľa tohto.
  7. Vytvorte nový dom, alebo upravte maketu predošlého domu tak, aby mal dve poschodia, v dolnom poschodí minimálne kuchyňu, obývačku, wc a kúpelňu, na hornom poschodí aspoň spálňu a detskú izbu. Všetky izby ako aj ich výška musia mať reálne rozmery. Pri modelovaní použite aspoň 4 vhodné rozšírenia (pluginy) pre okná, strechu, dvere, schody a poličky. Aspoň dve izby zariaďte nábytkom (vlastnoručne vymodelovaným stolíkom a stoličkami z predošlej úlohy), použite import objektov z internetu. Exteriér vhodne doplňte stromami, autom, lavičkou a osobami.
    Váš domček by mohol vyzerať takto: pohľad na prízemie, pohľad na podkrovie, celkový pohľad.
  8. Vytvorte 7 scén pre model vášho domu. Prvé 4 budú pohľady: zľava, sprava, pôdorys horného, pôdorys dolného poschodia s vhodne nastavenými štýlmi. Pri pôdorysoch vypnite vrstvy pre exteriér. Posledné tri pohľady budú celkové pohľady na dom z rôznych smerov, pričom v jednom pohľade využite rezovú rovinu (napr. pre strechu). Ako príklad sa môžete inšpirovať týmto videom.
    Ďalej využite plugin Fredo Animator pre animácie jednotlivých objektov scény. Hotovú animáciu si pozrite tu.
    Nakoniec vytvorte virtuálnu prehliadku vašim domčekom. Príklad videa je tu.
  9. Pomocou techniky Match Photo vytvorte v programe SketchUp maketu budovy. Môžete použiť napr. túto predlohu. Pred modelovaním si najskôr pozrite krátke videá (Match Photo Part 1 a Part 2), ktoré demonštrujú túto zaujímavú techniku.
  10. Pomocou programu Sweet Home 3D vytvorte maketu domčeka s podkrovím a kompletne zariaďte nábytkom obe podlažia bytu. Použite hotovú stoličku a stolík zo SketchUp, nábytok z importovaných knižníc programu Sweet Home 3D, a naimportujte z Google Warehouse vhodné modely. Následne vytvorte kvalitný render aspoň troch izieb. Detská izba môže vyzerať napr. takto, príklad obyvačky je tu. Pohľad na domček z ulice vyzerá takto. Zariadenie prízemia môžete vidieť tu a podkrovia tu.
  11. V programe Sweet Home 3D vhodne umiestnite svetlá do miestností a vytvorte videoprechádzku oboma podlažiami domu. Príklad videoprechádzky je tu. Ak váš počítač nemá dostatočný výkon, stačí vytvorenie videoprechádzky jedným podlažím.

Užitočné odkazy:

Doplnky k programom:

Manuály na stiahnutie:

Video tutoriály a tutoriály: