Kód: 2-MPG-211/15

Priebežné hodnotenie: samostatná práca

Cieľ: Oboznámiť s filozofiou procedurálneho modelovania a predstaviť rôzne grafické metódy z pohľadu procedurálneho modelovania.

Osnova predmetu:

Témy na samostatné projekty:

  • Naprogramovať viacero generátorov kvázináhodných čísel (Halton, Van der Corput, Hammersley) a vizuálne ich porovnať (pomocou 2D alebo 3D bodov s náhodnými súradnicami) s interným generátorom a ďalším naprogramovaným LCG.
  • Vykresliť 2D textúru vytvorenú pomocou turbulencie a Perlinovho šumu. Použite napr. charakteristickú funkciu pre mramor alebo drevo.
  • Vytvoriť obrázok pomocou difúzne ohraničenej agregácie (DLA). Využite fraktálny Brownov pohyb (fBM) vypočítaný pomocou súčtu oktáv šumu.
  • Vykresliť vzory pomocou Grayovho-Scottovho modelu reakčnej difúzie v 2D s aspoň dvomi morfogénmi.
  • Vykresliť papraď alebo inú rastlinu pomocou stochastického IFS. Použite matice základných transformácií (rotácia, posunutie, škálovanie, skosenie) a pridajte do niektorej z nich náhodnú zmenu (číslo). Vynásobte ich a použite ich ako affinnú transformáciu pre generovanie IFS.
  • Vytvoriť terén v 3D pomocou metódy diamant-štvorec (midpoint displacement) a dopredu určenej funkcie či výškovej mapy. Použite aj modulačnú funkciu pre ovplyvnenie výšky generovanej náhodne.
  • Naprogramovať 1D celulárny k-stavový automat alebo dvojstavový 2D automat. Jednoduchší 1D dvojstavový (Wolframov) automat je za polovicu bodov.

Literatúra:

EN David Ebert et al: Texturing and Modeling A Procedural Approach (3rd Edition), Morgan Kaufmann 2002

Užitočné odkazy:

EN Testing Random Numbers Generators (pdf) - krátky článok o pár generátoroch náhodných čísel a ich testovaní
EN Generating Perlin Noise - stránka softvérového vývojára Andreasa Jönssona
EN Understanding Perlin Noise - vysvetlenie myšlienky vytvárania textúr pomocou Perlnového šumu
EN Computer Graphics for the 'rest of us' - stránky pre všetkých, ktorí chcú spoznať základné techniky programovania počítačovej grafiky
EN Texture Generation using Random Noise - Lodeho tutoriál počítačovej grafiky
CZ Perlinova šumová funkce a její aplikace - krátky článok o Perlinovom šume zo seriálu o fraktáloch
EN Reaction-Diffusion Tutorial - návod na vytvorenie simulácie správania sa dvoch morfogénov použitím Gray-Scott modelu
EN Inigo Quilez: articles - články popularizátora počítačovej grafiky, ktorý rád robí nádherné obrázky a zdieľa ich na internete
CZ Fraktály na root.cz - seriál o fraktáloch z pohľadu bývalého učiteľa počítačovej grafiky
CZ Fraktály - články o fraktáloch s galériou fraktálov od Pavla Tišnovského
CZ Fraktálni geomerie - webstránka zaoberajúca sa zakladmi fraktálnej geometrie
CZ PlaNET Alife - web skupiny Artificial Life, zaoberajucej sa teoretickými otázkami umelého života a možnosťami jeho aplikácií
EN Elementary Cellular Automaton - základy 1D celulárnych automatov od Wolframu
EN Cellular Automata - Online kniha The Nature of Code od Daniela Shiffmana pre programátorov
EN Cellular Automata - Ne(filozofické) úvahy o celulárnych automatoch zo Stanfordu
EN Exploring Emergence - princípy fungovania CA na ilustračných príkladoch
EN Cellular Automata models in Java - stránka obsahujúca pár linkov na výborne spracované aplety o CA
EN Genetic Algorithms - malý tutoriál o genetických algoritmoch s interaktívnymi Java apletmi
EN Genetic Algorithms and Evolutionary Computation - online článok Adama Marczyka
EN Genetic Cars, Genetic walkers - dva zaujímavé HTML5 aplety
EN Particle Systems - veľmi krátky úvod do časticových systémov od Allena Martina
EN Build New Games: Particle Systems From the Ground Up - stránka o časticových systémoch určená pre vývojárov hier
EN Intro to Particle Systems in Computer Graphics - zaujímave video objasňujúce zákl. pojmy časticových systémov

Materiály na stiahnutie su prístupné len po prihlásení! (Prihlasovacie meno je modelovanie, heslo vám oznámim na požiadanie)