Ferko
Webovská grafika
Kód: 1-XYZ-234
Priebežné hodnotenie: Samostatná práca
Záverečné hodnotenie: Skúška
Cieľ: Predmet ponúka vedomosti aj zručnosti v dynamicky sa rozvíjajúcej oblasti internetovej komunikácie prostredníctvom multimediálnych objektov. Absolventi sa oboznámia s pravidlami a metódami efektívnej autorskej práce a najmodernejšími technológiami v zmysle odporúčaní ACM Computing Curriculum.
Osnova predmetu:- Základné definície. Historický prehľad, súčasný stav a budúcnosť WWW. Koncepcia Semantic Web a Digital Libraries. Mobilná komunikácia. Bezpečnostné, právne a sociálne aspekty. Webby awards.
- Architektúra klient-server. Prehľad najvýznamnejších sieťových služieb a technológií. SGML, HTML, VRML, UML. Java, php, ASP.NET a iné. Príklady vhodného použitia. Formáty MIME a normy RFC. WWW Consortium.
- Tvorba textu, typografia a DTP. Autorskoprávne aspekty publikovania on-line.
- Vytváranie a používanie obrazových dát pre WWW.
- Spracovanie zvuku pre WWW aplikácie.
- Animácie a video na Internete.
- Interakcia v prostredí WWW. Face demo Kena Perlina. WWW ako procedurálny poznámkový blok.
- Pravidlá a štýly pre web design podľa A. Glassnera.
- Trojrozmerná grafika, VRML a X3D.
- Virtuálne galérie, záhrady, tematické parky a chat rooms.
- Sociálne a filozofické aspekty virtuálnych prostredí. Netiquette. Tretia vlna A. Tofflera. História virtuálnej reality (Gibson, Krueger, Lanier, CAVE...). Kultový film Matrix a implikácie jeho výpovede.
- Interakcia, navigácia a kooperácia vo virtuálnych prostrediach. Distribuovaná VR. Hry a simulátory.
- Spájanie obrazu s textom. Vizuálna kritika web stránok.
- Virtuálne mestá. Akvizícia, konštrukcia, prezentácia, aplikácie.
- Groupware. Skupinová komunikácia. Avatari a on-line komunity. MPEG-7 a MPEG-21.
Literatúra:
CGEMS - web stránka ACM SIGGRAPH Education Committeehttp://pg.netgraphics.sk.
Toffler, A.: The Third Wave. Bantam Books, 1980.
Berners-Lee, T. et al.: The Semantic Web. Scientific American, 2001.
Tutoriály z konferencií SIGGRAPH od A. Glassnera a K. Perlina.
Počítačová grafika (3)
Kód: 2-MPG-201
Priebežné hodnotenie: Projekty
Záverečné hodnotenie: Skúška
Cieľ: Oboznámiť študentov s technikami animácie a virtuálnej reality.
Osnova predmetu:- Počítačová animácia.
- Animačné jazyky.
- Animácia na rastrových zariadeniach.
- Fyzikálne založené animácie.
- Animácie artikulačných štruktúr: dopredná a inverzná kinematika, key-frame animácia.
- Kvaterniónová reprezentácia orientácie, simulácia pohybu.
- Priebehová a procedurálna animácia, morfing, simulácia zrýchlenia, deformácie, multimediálne dátové technológie.
- Textúry a ich využitie v renderingu.
- Virtuálna realita.
- Základné princípy a metódy dokumentácie a konštrukcie virtuálnych prostredí.
- Jazyk VRML.
- Navigácia a kooperácia vo virtuálnych svetoch.
Literatúra:
Žára, J. a kol.: Počítačová grafika, princípy a algoritmy, Grada, Praha 1992.
Ružický, E., Ferko, A.: Počítačová grafika a spracovanie obrazu, Sapientia, Bratislava 1995.
Žára, J., Beneš, B., Felkel, P.: Moderní počítačová grafika, Computer Press, Praha 1998.
Žára, J., VRML-97. Laskavý pruvodce virtuálními světy. Computer Press, Brno 1998.
Diplomový seminár (2)
Kód: 2-MPG-921
Priebežné hodnotenie: Referáty
Záverečné hodnotenie:
Cieľ: Získať návyky a skúsenosti pre individuálnu aj kolektívnu odbornú práce väčšieho rozsahu a pre odbornú komunikáciu.
Osnova predmetu:- Referáty diplomantov o výsledkoch diplomovej práce.
Literatúra:
Počítačová grafika na internete
Kód: 2-MPG-111
Priebežné hodnotenie: Test, projekt
Záverečné hodnotenie: Skúška
Cieľ: Poskytnúť vedomosti a zručnosti pre autorskú konštrukciu sieťovo dostupných virtuálych prostredí.
Osnova predmetu:- Semiotika virtuálnych prostredí.
- Filozofická analýza kultových filmov Matrix a Cube.
- Princípy a zariadenia na virtuálnu navigáciu, interakciu a kooperáciu.
- Rozšírená a zmiešaná realita.
- Kuniiho prístup k imerzívnym multimédiám.
- Koncepcie Semantic Web a WWD (Digital Library, projekt DELOS).
- Konštrukcia a prezentácia virtuálnych svetov.
- Aplikácie vo virtuálnych galériách, archeológii, MUD, on-line hrách.
- Cyber city a virtual habitat.
- Sociálne implikácie nových médií.
Literatúra:
Berners-Lee, T. et al.: The Semantic Web. Scientific American, 2001.Karner, K. et al.: Virtual Habitat. PCV 2002 Tutorial. Graz: VRVis, 2002.
Qvortrup, L.: Virtual Interaction: Interaction in Virtual Inhabited 3D Worlds. Springer-Verlag, 2001.
Qvortrup, L.: Virtual Space: Spatiality in Virtual Inhabited 3D Worlds. Springer-Verlag, 2002.
Qvortrup, L.: Production Methods: Behind the Scenes of Virtual Inhabited 3D Worlds. Springer-Verlag, 2002.
Grafické systémy a normy
Kód: 2-AIN-221
Priebežné hodnotenie: Testy
Záverečné hodnotenie:
Cieľ: V rámci referenčného modelu počítačovej grafiky špecifikovať funkčnosť 2-D a 3-D grafického systému a kódovania CGM.
Osnova predmetu:- Motivácia.
- Referenčný model CGRM.
- História tvorby noriem v počítačovej grafike.
- Kódovanie a funkčnosť.
- Koncept pracovnej stanice.
- Prehľad princípov noriem GKS, CGM, PHIGS, IPI, PREMO a VRML (X3D).
- Ciele noriem MPEG-4, MPEG-7, SEDRIS a MPEG-21.
Literatúra:
Ertl, J., Ferko, A.: Normalizované grafické systémy. Bratislava, MFF UK 1992.Ružický, E., Ferko, A.: Počítačová grafika a spracovanie obrazu, Sapientia, Bratislava 1995.
World Wide Web Consortium (W3C).