Division of Geometry

Department of Algebra and Geometry, FMPI CU

  • Domov
  • Prihlásenie
  • Hľadaj
  • Slovensky (Slovak)
  • English (Anglicky)

Division of Geometry

  • Kontakt
  • Členovia oddelenia
  • Výskum
  • Štúdium
  • Aktuálne
  • História
  • Užitočné adresy

Ferko

Webovská grafika

Kód: 1-XYZ-234

Priebežné hodnotenie: Samostatná práca

Záverečné hodnotenie: Skúška

Cieľ: Predmet ponúka vedomosti aj zručnosti v dynamicky sa rozvíjajúcej oblasti internetovej komunikácie prostredníctvom multimediálnych objektov. Absolventi sa oboznámia s pravidlami a metódami efektívnej autorskej práce a najmodernejšími technológiami v zmysle odporúčaní ACM Computing Curriculum.

Osnova predmetu:
  1. Základné definície. Historický prehľad, súčasný stav a budúcnosť WWW. Koncepcia Semantic Web a Digital Libraries. Mobilná komunikácia. Bezpečnostné, právne a sociálne aspekty. Webby awards.
  2. Architektúra klient-server. Prehľad najvýznamnejších sieťových služieb a technológií. SGML, HTML, VRML, UML. Java, php, ASP.NET a iné. Príklady vhodného použitia. Formáty MIME a normy RFC. WWW Consortium.
  3. Tvorba textu, typografia a DTP. Autorskoprávne aspekty publikovania on-line.
  4. Vytváranie a používanie obrazových dát pre WWW.
  5. Spracovanie zvuku pre WWW aplikácie.
  6. Animácie a video na Internete.
  7. Interakcia v prostredí WWW. Face demo Kena Perlina. WWW ako procedurálny poznámkový blok.
  8. Pravidlá a štýly pre web design podľa A. Glassnera.
  9. Trojrozmerná grafika, VRML a X3D.
  10. Virtuálne galérie, záhrady, tematické parky a chat rooms.
  11. Sociálne a filozofické aspekty virtuálnych prostredí. Netiquette. Tretia vlna A. Tofflera. História virtuálnej reality (Gibson, Krueger, Lanier, CAVE...). Kultový film Matrix a implikácie jeho výpovede.
  12. Interakcia, navigácia a kooperácia vo virtuálnych prostrediach. Distribuovaná VR. Hry a simulátory.
  13. Spájanie obrazu s textom. Vizuálna kritika web stránok.
  14. Virtuálne mestá. Akvizícia, konštrukcia, prezentácia, aplikácie.
  15. Groupware. Skupinová komunikácia. Avatari a on-line komunity. MPEG-7 a MPEG-21.

Literatúra:

CGEMS - web stránka ACM SIGGRAPH Education Committee
http://pg.netgraphics.sk.
Toffler, A.: The Third Wave. Bantam Books, 1980.
Berners-Lee, T. et al.: The Semantic Web. Scientific American, 2001.
Tutoriály z konferencií SIGGRAPH od A. Glassnera a K. Perlina.

Počítačová grafika (3)

Kód: 2-MPG-201

Priebežné hodnotenie: Projekty

Záverečné hodnotenie: Skúška

Cieľ: Oboznámiť študentov s technikami animácie a virtuálnej reality.

Osnova predmetu:
  1. Počítačová animácia.
  2. Animačné jazyky.
  3. Animácia na rastrových zariadeniach.
  4. Fyzikálne založené animácie.
  5. Animácie artikulačných štruktúr: dopredná a inverzná kinematika, key-frame animácia.
  6. Kvaterniónová reprezentácia orientácie, simulácia pohybu.
  7. Priebehová a procedurálna animácia, morfing, simulácia zrýchlenia, deformácie, multimediálne dátové technológie.
  8. Textúry a ich využitie v renderingu.
  9. Virtuálna realita.
  10. Základné princípy a metódy dokumentácie a konštrukcie virtuálnych prostredí.
  11. Jazyk VRML.
  12. Navigácia a kooperácia vo virtuálnych svetoch.

Literatúra:

Ružický, E.: Úvod do počítačovej grafiky, skriptá, MFF UK Bratislava, 1991.
Žára, J. a kol.: Počítačová grafika, princípy a algoritmy, Grada, Praha 1992.
Ružický, E., Ferko, A.: Počítačová grafika a spracovanie obrazu, Sapientia, Bratislava 1995.
Žára, J., Beneš, B., Felkel, P.: Moderní počítačová grafika, Computer Press, Praha 1998.
Žára, J., VRML-97. Laskavý pruvodce virtuálními světy. Computer Press, Brno 1998.

Diplomový seminár (2)

Kód: 2-MPG-921

Priebežné hodnotenie: Referáty

Záverečné hodnotenie:

Cieľ: Získať návyky a skúsenosti pre individuálnu aj kolektívnu odbornú práce väčšieho rozsahu a pre odbornú komunikáciu.

Osnova predmetu:
  1. Referáty diplomantov o výsledkoch diplomovej práce.

Literatúra:

Podľa požiadaviek vedúcich diplomových prác.

Počítačová grafika na internete

Kód: 2-MPG-111

Priebežné hodnotenie: Test, projekt

Záverečné hodnotenie: Skúška

Cieľ: Poskytnúť vedomosti a zručnosti pre autorskú konštrukciu sieťovo dostupných virtuálych prostredí.

Osnova predmetu:
  1. Semiotika virtuálnych prostredí.
  2. Filozofická analýza kultových filmov Matrix a Cube.
  3. Princípy a zariadenia na virtuálnu navigáciu, interakciu a kooperáciu.
  4. Rozšírená a zmiešaná realita.
  5. Kuniiho prístup k imerzívnym multimédiám.
  6. Koncepcie Semantic Web a WWD (Digital Library, projekt DELOS).
  7. Konštrukcia a prezentácia virtuálnych svetov.
  8. Aplikácie vo virtuálnych galériách, archeológii, MUD, on-line hrách.
  9. Cyber city a virtual habitat.
  10. Sociálne implikácie nových médií.

Literatúra:

Berners-Lee, T. et al.: The Semantic Web. Scientific American, 2001.
Karner, K. et al.: Virtual Habitat. PCV 2002 Tutorial. Graz: VRVis, 2002.
Qvortrup, L.: Virtual Interaction: Interaction in Virtual Inhabited 3D Worlds. Springer-Verlag, 2001.
Qvortrup, L.: Virtual Space: Spatiality in Virtual Inhabited 3D Worlds. Springer-Verlag, 2002.
Qvortrup, L.: Production Methods: Behind the Scenes of Virtual Inhabited 3D Worlds. Springer-Verlag, 2002.

Grafické systémy a normy

Kód: 2-AIN-221

Priebežné hodnotenie: Testy

Záverečné hodnotenie:

Cieľ: V rámci referenčného modelu počítačovej grafiky špecifikovať funkčnosť 2-D a 3-D grafického systému a kódovania CGM.

Osnova predmetu:
  1. Motivácia.
  2. Referenčný model CGRM.
  3. História tvorby noriem v počítačovej grafike.
  4. Kódovanie a funkčnosť.
  5. Koncept pracovnej stanice.
  6. Prehľad princípov noriem GKS, CGM, PHIGS, IPI, PREMO a VRML (X3D).
  7. Ciele noriem MPEG-4, MPEG-7, SEDRIS a MPEG-21.

Literatúra:

Ertl, J., Ferko, A.: Normalizované grafické systémy. Bratislava, MFF UK 1992.
Ružický, E., Ferko, A.: Počítačová grafika a spracovanie obrazu, Sapientia, Bratislava 1995.
World Wide Web Consortium (W3C).
  1. Diplomový seminár (1)
  2. Úvod do počítačovej grafiky
  3. Multimédiá (2)
  4. Seminár z počítačovej grafiky a geometrie

Page 1 of 2

  • 1
  • 2