Vedecký veľtrh 2018
Dňa 14. septembra 2018 sa pri nákupnom centre na nábreží M. R. Štefánika uskutočnil tretí ročník vedecko-popularizačného podujatia Vedecký veľtrh 2018. Jedným z jeho hlavných organizátorov bola tak ako po minulé roky naša fakulta.
Cieľom podujatia bolo zábavnou a interaktívnou formou prezentovať rôzne oblasti vedy, výskumu a vzdelávania na Slovensku.
Viacero zamestnancov a doktorandov z nášho pracoviska (KAGDM-OG) prezentovalo popularizačné aktivity na vybrané témy z geometrie a matematiky, ktoré boli vybrané a upravené predovšetkým pre cieľovú skupinu žiakov ZŠ a SŠ. Vďaka interaktívnosti a hravosti vybraných aktivít a použitiu moderných technológií si na svoje prišli nielen mladší žiaci, ale i stredoškoláci a širšia laická verejnosť.
Tangram
Tangram je jednoduchá skladačka zo siedmich dielov, ktoré vzniknú špeciálnym rozstrihaním štvorca. Jednotlivé dieliky je však možné uložiť aj do iných obrazcov, napríklad rôznych geometrických útvarov. Pre žiakov bolo pripravených viacero zadaní rôznej obtiažnosti. Aktivita sa stretla s veľkým záujmom predovšetkým u mladších účastníkov.
Spirograf
Aktivita pre malých i veľkých spočívala v kreslení špeciálnych geometrických kriviek, cykloíd. Tie dokáže aj malé dieťa nakresliť pomocou dvoch ozubených koliesok, ktoré do seba zapadajú. Výsledkom je estetický obrázok špirál, kvetov, vencov resp. ich aplikácia pri konštrukcii ozubených kolies v motoroch a iných strojoch.
Šnúrky
Pre milovníkov náramkov priateľstva, makramé, trendových tenisiek alebo dokonca topologickej teórie uzlov a vrkočov bola pripravená aktivita vo viazaní šnúrok spojená so súťažou. K dispozícii bolo niekoľko vzorov zo šnúrok, spolu s návodom a niekoľko vzorov bez návodu. Účastníci, ktorým sa podarilo poskladať zložité vzory bez návodu vyhrali šnúrky podľa vlastného gusta. Bonusom pre dlhovlasé dievčatá bola možnosť naučiť sa pliesť vrkoč zo štyroch prameňov, ktorú viaceré so zvedavosťou využili.
Magnetická stavebnica
Úlohou logickej hádanky bolo postaviť z magnetických kociek 3D objekt podľa priemetov z troch strán. Účastníkom sa páčilo, že vďaka magnetom bolo možné vytvárať aj mosty, alebo časti trčiace do strán bez opory. Náročnosťou bola úloha určená pre starších základoškolákov a stredoškolákov, pre ktorých sme mali vytvorené zadania úloh rôznej zložitosti, najmladší účastníci využívali magnetické kocky ako stavebnicu.
3D bludisko
Pre najmladších účastníkov bolo prichystané 3D bludisko. Základom aktivity bola stavebnica, ktorá sa skladá z drevených kociek. Tie majú rôzne diery, cestičky a kanáliky, ktoré však na seba veľmi pekne a hladko nadväzujú. Úlohou je postaviť čo najzložitejšie a najzaujímavejšie bludisko pre malú sklenú guľôčku, ktorú spustíme odniekiaľ zhora a snažíme sa, aby mohla skončiť v kocke, ktorá slúži ako zberná nádobka.
Prečo zvuky znejú rôzne
Aktivita v jednoduchej vizuálno-akustickej forme predstavila frekvenčnú analýzu zvuku - Fourierovu analýzu. S využitím malého syntetizátora a voľne stiahnuteľnej aplikácie pre tablet si záujemcovia mohli zobraziť a porovnať frekvenčné spektrá pre rôzne syntetizované hudobné nástroje.
Počítanie bez kalkulačky
Všetky vekové kategórie sa mohli naučiť niektoré jednoduché aritmetické triky. Návštevníci sa zahrali na živé kalkulačky, ktoré rovnako ako ich digitálne náprotivky, vedia rýchlo a správne počítať aj náročnejšie úlohy. Ukázali sme si násobenie dvoch čísel tabuľkovou aj grafickou metódou, rýchle násobenie číslami 11, 25, 50, oboznámili sme sa so základnými pravidlami deliteľnosti pre čísla 2, 3, 4, 5, 6, 10 a naučili sa rýchlu metódu spočítavania väčšieho počtu prirodzených čísel.