Matematika v praxi 2018
Dňa 25. októbra 2018 sa v Hoteli Diery v Terchovej uskutočnil ďalší ročník odborného seminára Matematika v praxi. Jedným z jeho hlavných organizátorov bola Jednota slovenských matematikov a fyzikov v spolupráci s MŠVVŠ SR a podporou partnerov a sponzorov z komerčnej praxe.
Cieľom podujatia bolo stretnutie slovenských učiteľov matematiky zo základných a stredných škôl a výmena praktických metodických a odborných poznatkov pri jej vyučovaní. Snahou organizátorov bolo prostredníctvom panelových diskusií, krátkych a dlhých vystúpení, prezentácií a prednášok stimulovať spoluprácu medzi učiteľmi na všetkých stupňoch vzdelávania, vrátane nadviazania kontaktov a spolupráce s pedagógmi pôsobiacimi na vysokých školách a vedeckých pracoviskách SAV. Títo dostali priestor prezentovať nápady týkajúce sa využitia matematických poznatkov pri riešení úloh z praxe, pričom cieľom bolo okrem iného nájsť aj vhodné prostriedky na motivovanie žiakov k záujmu o učenie sa matematiky.
Aristoteles a futbalová lopta
V rámci projektu APVV-16-0053 a celkovej dlhodobej spolupráce zamestnancov Oddelenia geometrie KAGDM a Ústavu matematiky SAV bol na seminári prezentovaný popularizačno-náučný príspevok autorov Martiny Bátorovej a Tibora Macka s názvom „Aristoteles a futbalová lopta” v rozsahu 45 minút. Popularizačne bol ladený i abstrakt uverejnený v zborníku abstraktov seminára v znení:
„Čo majú spoločné futbal a diamanty? Alchýmia a priemyselný dizajn? Filozofia a dláždenie chodníkov? Príďte sa na prednášku oboznámiť s veľmi jednoduchými telesami známymi už v čase starovekého Grécka, ktorých krása a užitočnosť storočiami nezanikla, práve naopak - objavujú sa na tých najmenej očakávaných miestach a umožňujú nám získať prekvapivé súvislosti v rôznych oblastiach ľudskej činnosti.”Účastníci boli oboznámení s platónskymi a archimedovskými telesami, ich vlastnosťami, vzájomnými vzťahmi, spôsobmi konštrukcie a možnosťami využitia v učiteľskej praxi. Prostredníctvom ilustrácií, obrázkov a interaktívnych GeoGebra skriptov sme ukázali, ako tieto klasické poznatky priblížiť žiakom a tvorivo ich použiť na budovanie priestorovej predstavivosti a rozvíjanie jemnej motoriky.
Predniesli sme geometrický dôkaz existencie práve piatich platónskych telies využívajúci iba vedomosti zo ZŠ, vďaka čomu ho možno priamočiaro použiť napr. na krúžku matematiky.
Ukázali sme, kde v prírode resp. praxi sa tieto telesá vyskytujú a ako ich možno použiť v bežnom živote.
Prednáška sa stretla s úspechom u viacerých účastníkov, ktorí prejavili záujem o siete týchto telies s cieľom priamočiaro ich využiť na vyučovaní. Boli sme tiež oslovení ohľadne nadviazania prípadnej budúcej spolupráce pri organizácii prednášok pre deti resp. zapojenia sa do grantových výziev.